ارتور موزیک,موزیک ارتور

نقش آسیب های اجتماعی در سلامت روان نوجوانان

نوجوانی یکی از مهم‌ترین و پرارزش‌ترین دوران زندگی هر فرد محسوب می‌شود. بر اساس تعریف سازمان جهانی، دوره نوجوانی به گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سالگی اطلاق می‌شود. با توجه به این واقعیت که نوجوانان، پدران و مادران فردا هستند، پرداختن به مسایل بهداشتی آنها (به خصوص بهداشت روان) نه فقط برای خود آنها بلکه برای خانواده‌ها، جامعه و نسل آینده سودمند است و در برنامه توسعه هر کشوری باید به مسایل آنها پرداخت.امروزه نوجوانان با بحرانی هایی مواجه هستند که گاه به جای درمان و رفع آن انکار بر آشکارسازی اولویت پیدامی کند و گاه بحران‌هایی کوچک آنقدر روی هم انباشته می شوند و درمانی برای آن قائل نمی شویم تا اینکه مانند زخمی کاری بر روح نوجوان وهمسالانش خودنمایی می کند.

نوجوانان و آسیب های اجتماعی:

همه ما در جامعه با معضلات و آسیب اجتماعی کم و بیش آشنایی داریم معضلاتی همچون روابط پرخطر، طلاق، مصرف انواع مخدرها، فشارهای روانی خانواده ها و مواردی دیگر از این قبیل که از دور و نزدیک با این موارد آشنا هستیم.
شرایط زندگی امروزه به سمتی حرکت می کند که اغلب نوجوانان از جهت دسترسی به امکانات درشرایط خوبی قرار دارند اما همین امر موجب شده تا میزان توقع خانواده ها از فرزندان افزایش یابد و همین عامل موجب فشار روانی بالایی بر دانش آموز یا نوجوان شده و گاه فرد را به سمت آسیب های اجتماعی سوق می دهد.

علاوه بر این مساله گاه آزادی زیاد به نوجوان، وی را در جهتی سوق می دهد که انجام هرکاری را برای خود صلاح می داند و با توجه به کمین آسب های اجتماعی نمی توان از خطرات این بی محابا بودن چشم پوشی کرد، آسیب هایی که گاه با حضور در جمع های پرخطر دوستانه و گاهی با بی توجهی و تفکرات غیربومی و گرفتار در تهاجم فرهنگی غربی خانواده ها گریبانگیر نوجوانان می شود.
گسترش روز افزون آسیب های اجتماعی به وی‍‍‍‍‍‍‍‍ژه در سال های اخیر در بین دانش آموزان وهمچنین شیوع مفسده های آشکار وپنهان ،افزایش قابل توجه بزهکا ری ها وکژروی های اجتماعی و آلودگی به مواد مخدر ،به ویژه در میان جوانان و نوجوانان جا معه مستلزم تعمق و چاره اندیشی اساسی است.

دهه۸۰ نقطه انفجار آسیب های اجتماعی است و ما نمی توانیم از کاهش یا برطرف کردن این آسیب ها صحبت کنیم ،زیرا چنین کاری ممکن نیست و تنها راه چاره کنترل این آسیب هاست . تمام آسیب های اجتماعی میل به گسترش دارند که اگر در شکل ساختا ری به صورت جدی قصد پیشگیری داشته باشیم ،شاید تا حدودی موفق شویم. بنا براین انجام هرگونه برنامه ریزی و فعالیت در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در بین نوجوانان جامعه از چند جهت ضروری است چرا که از یک طرف با کاهش آسیب های اجتماعی ،ضریب امنیت اجتماعی بالا رفته،ا ز طرف دیگر سرمایه ای که به دلیل افت تحصیلی و فرار از مدرسه هزینه می شود،کاهش می یابد،هزینه هایی که صرف ایجاد ا منیت در جامعه می گردد در امر آموزش وتعالی فرهنگی جامعه صرف می شود ،پس می طلبد تا در راستای شناخت عوامل کنترل کننده و کاهش دهنده آسیب های اجتماعی تلاش بیشتری کنیم.ر آموزش و پرورش حساسیت روی مسئله سلامت روان بسیار است.ازجمله مواردی که پیرامون این مقوله ذر آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است می توان به محتوای کتاب‌های درسی، فعالیت‌های فوق‌برنامه طرح تعالی مدیریت، مدرسه و طرح شهاب اشاره نمود. البته مقوله سلامت روان امری زمان بر است که با آشنایی معلمان با اصول روان شناسی و… می توان در جهت ارتقا سطح سلامت روان دانش آموزان گام برداشت.
درحال حاضر استراتژی آموزش و پرورش درحوزه سلامت روان،برنامه جامع رشدی یکپارچه است که با مشارکت هر چه بیشتر دانش آموزان عملیاتی می شود.

در واقع می توان چنین استنباط نمود که ریشه ی اغلب آسیب پذیری های اجتماعی دانش آموزان را باید در عدم آشنایی کافی آنها با مهارتهای اجتماعی دانست ؛به طوری که نقطه ی کوری در رشد شخصیت دلخواه و اجتماعی جوانان وجود دارد وآن این است که متا سفانه جوانان امروز خود را نشناخته اند وبه توان وقدرت فراوان خود باور ندارند،به علاوه از شرایط وموقعیت اجتماعی خود آگاهی ندارند. مع الوصف بررسی نقش آموزش مها رتهای اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی در مدا رس ضروری است.

مهم ترین راه های ایجاد آرامش مطلوب روانی در نوجوانان:

الف) تفریح‌های سالم: بسیاری از نوجوانان تمایل دارند که اوقات فراغت خود را در گردش و تفریح سپری کنند و این امر نقش مهمی در توسعه سلامت روان دارد. اردوهای دانش‌آموزی مدارس، فرصتی ایجاد می‌کند که نوجوان انرژی خود را در جایی که به دلیل محدودیت‌های محیط مدرسه و منزل نمی‌تواند تخلیه کند، تخلیه کند. همچنین فرصت مناسبی برای کسب آرامش و رهایی از تنش‌ها و نگرانی زندگی روزانه است.

در تفریحات سالم فرد تا اندازه‌ای به خودشناسی و توانایی‌ها و محدودیت‌های فردی خود پی می‌برد و این مهم‌ترین اثر گردش است. این گردش می‌تواند نصف روز، یک روز یا بیشتر باشد.

ب) تقویت مطالعه: مطالعه مستمر و مداوم علاوه بر آن که موجب افزایش معلومات فرد می‌شود، به او آرامش ویژه‌ای می‌دهد. اگر مطالعه براساس نمره نباشد، اثرش بیشتر است. اگر دانش‌آموزان ما به مطالعه عادت کنند و مطالعه جزء برنامه‌های روزانه آنها قرار گیرد و با علاقه و تمایل شخص آمیخته باشد، قطعاً در ایجاد آرامش نقش مؤثری ایفا می‌کند. شخص با مطالعه مداوم و طولانی علاوه بر کتاب‌های درسی از سایر کتب روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه، دینی و کتاب‌های مذهبی می‌تواند اطلاعات لازم را کسب کند.
تایج تحقیقات نشان داده است که میان میزان مطالعه فرد و میزان جرایم و فساد اجتماعی رابطه معکوس وجود دارد؛ یعنی هرچه میزان مطالعه بیشتر باشد، میزان جرم و فساد کمتر است.

ج) ورزش: همه ما دست‌کم یک بار این جمله را در زندگی خود شنیده‌ایم که عقل سالم در بدن سالم است.


بعضی از فواید ورزش

۱ـ فعالیت و تلاش ورزشی فعالیت قلب و عروق و عضلات را افزایش می‌دهد و ضمن مصرف انرژی، موجب سوخت و ساز مواد غذایی و تنظیم دستگاه گردش خون می‌شود.

۲ـ موجب کم شدن وزن و تناسب و زیبایی و شادابی می‌شود.

۳ـ میزان فشار خون و قند در حد تعادل حفظ می‌شود.

۴ـ قدرت اراده زیاد می‌شود و روحیه تعاون و همکاری و هماهنگی و کارگروهی را تقویت می‌کند.مدارس با انجام مسابقات مختلف ورزشی می‌توانند پاره‌ای از اوقات فراغت شاگردان را پر کنند تا بتوانند گام‌های محکمی را در رسیدن به اهداف بردارند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که میزان افسردگی در میان جوانان ورزشکار بسیار کمتر از دیگران است.


د) یاد خداوند: انسان موجودی فقیر است که نیازمند اغنیا است. غنی‌ترین اغنیا خداوند متعال است. انسان برای جبران این فقر و ایجاد توازن در تلاش است و دست به هر کاری می‌زند تا تعادل ایجاد کند و چه وزنه‌ای محکم‌تر و سنگین‌تر از این‌که انسان با خداوند متعال در ارتباط باشد.

دلایل سازش نیافتگی نوجوان

سازش نیافتگی در نوجوانان معمولاً چندین علت دارد و دلایل مهمی که عمدتاً نیز محیطی است، آن را پدید می‌آورد. میزان اثرگذاری این عوامل بستگی زیادی به شخصیت نوجوان و دوران کودکی او دارد که از بین علل مختلف به چند علت اصلی می‌توان اشاره کرد:
۱ـ برای سازگاری مطلوب نوجوانان باید نیازهای اساسی او برآورده شود. این نیازها عبارتند از امنیت، نیاز به عشق و علاقه، نیاز به همنشینی، نیاز به تنوع و گوناگونی و نیاز به رضایت از خود.

۲ـ محیط: محیطی که جوان در آن زندگی می‌کند به خصوص محیط خانه، نقش مهمی در سازگاری و سازش نیافتگی او دارد.
۳ـ محرک‌های هیجانی آسیب‌زا

ویژگی‌های سازگاری

سازگاری مطلوب قابل دسترسی است و عمدتاً زمانی اتفاق می‌افتد که در آن چه نوجوان درباره خود می‌اندیشد، توافق و هماهنگی وجود داشته باشد.

ویژگی‌های شخصیتی فرد سازگار و مطلوب عبارتند از:

۱ـ فرد سازگار تمایل و توانایی مسئولیت‌پذیری متناسب با سن رشد خود را دارد.

۲ـ فرد سازگار در فرصت‌ها و تجربه‌هایی که متناسب سن او باشد، با علاقه شرکت می‌کند.

۳ـ فرد سازگار نقش‌های خویش را در زندگی مسئولانه ایفا می‌کند و موقعیت‌ها و تجربه‌های مربوط به نقش را ایفا می‌کند.

۴ـ فرد سازگار مسائل و مشکلات زندگی خود را در کمال آرامش حل می‌کند.

۵ـ فرد سازگار در هنگام تعارض و سر دو راهی قرار گرفتن سعی می‌کند بهترین راه را انتخاب کند.

۶ـ فرد سازگار می‌تواند بر احساسات و هیجانات خود غالب شود و تصمیم منطقی بگیرد.

 


پیشنهادهای لازم:

۱ـ باید فرهنگ مثبت‌اندیشی را به نوجوان آموخت.

۲ـ بگذاریم فرزندان‌مان مشکلاتی را که در محدوده توانایی‌هایشان قرار دارد، خودشان حل کنند و کمتر متکی به بزرگسالان باشند.

۳ـ روان هم مانند جسم احتیاج به رعایت بهداشت دارد. پس برای آرامش روان باید گاهی به روان‌شناس مراجعه شود.

۴ـ باید به مسائل نوجوانان چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی رسیدگی شود. زیرا هر دوی این عوامل در کنار هم باعث ایجاد مسائل بعدی می‌شوند.

منابع:
-افروز ،غلامعلی،(۱۳۸۱)،آسیب های اجتماعی،ریشه ها و چا ره ها،ماهنامه پیوند،شماره ۲۸۰،تهران

-سیمرغ ،کامبیز،اختلالات روانی رفتاری شایع دردانش آموزان و راهکارهای درمانی آن(۱۳۹۶)،بلور

ـ گنجی حمزه، روان‌شناسی عمومی (۱۳۸۵)،پیام نور

-ملکی،حسن،مبانی و اصول تعلیم و تربیت(۱۳۸۲)،نیکان کتاب

 



ارتور موزیک,موزیک ارتور,ارتور,موزیک,دانلود اهنگ جدید,فیلم و اهنگ جدید,اهنگ,موزیک,دانلود موزیک جدید,موزیک قدیمی,دانلود اهنگ قدیمی,دانلود البوم جدید,البوم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده : سئو سایت+رتبه یک گوگل | بازدید : 621 | تاریخ : 23 بهمن 1397برچسب:, لینک ثابت