ورزش کردن در حالی که لباس عرق کرده در کیف‌تان است، موهای‌تان خیس از عرق است و کثیف به نظر می‌رسد می‌تواند بسیار نفرت ‌انگیز و منزجر کننده باشد. اما چه چیزی در رابطه با باشگاه ورزشی و تمرینات هشدار دهنده است؟ عفونت‌های  بالقوه ای که در باشگاه شما در کمین است!

از کمدهای لباس گرفته تا سکوهای استخر و تردمیل‌ها و …می‌تواند حاوی انواع مختلفی از میکروب‌ها و باکتری‌ها و ویروس‌ها باشد که بسیار ناخوشایند است. در یک مطالعه، محققان ۲۵ نوع باکتری مختلف را در مراکز تناسب اندام در همه چیز از دست شویی تا دستگاه پرس پا و الپتیکال شناسایی کردند.

اما علاوه برشست و شوی لباس‌ها، برای جلوگیری از ابتلا به عفونت و تمیز ماند، چه کاری باید بکنید؟ ما از شش نفر متخصص خواستیم افرادی که با عفونت‌های پوستی و مسائل مربوط به پوست سروکار دارند علاوه بر روش‌های امتحان شده و واقعی‌شان برای درمان و اجتناب از عفونت در وهله اول راهکارهایی به ما بدهند.

جلوگیری از ابتلا به عفونت های پوستی

عفونت‌‌های قارچی

عفونت قارچی پوستی کرم حلقه‌ایی (Ringworm): با وجود این اسم هیچ اثری از کرم در این بیماری وجود ندارد. دکتر “الیزابت گدس ” متخصص پوست، بیان می‌کند، قطره‌های عرق را از روی پیشانی‌تان پاک کنید! از آنجایی که این نوع قارچ پوستی به صورت حلقه‌های بیرون زده و پوسته پوسته و به باریکی کرم است این نام را روی این بیماری گذاشته‌اند. این قارچ به شدت مسری است و در محیط پوشیده از عرق و مرطوب رشد می‌کند، بنابراین به احتمال زیاد این قارچ در سالن ورزشی در زیر دوش، روی مت مشترک یوگا، یا در مناطق فرش شده، به سراغ شما می‌آید.

چگونه از ابتلا به عفونت های پوستی در باشگاه جلوگیری کنیم؟

مطمئن شوید که این مناطق با پاک‌ کننده‌های ضد عفونی و اسپری و دستمال تمیز شده است. پاک‌ کننده‌های ضد عفونی، ایزوپروپیل الکل و روغن درخت چای همگی گزینه‌های خوبی برای ضد عفونی هستند، اما هر ضد عفونی کننده دیگری که در سالن ورزشی باشد هم خوب است.

با این حال، اگر شما دچار این مشکل شوید، الزاماً به خاطر لوازم داخل باشگاه نیست. بارد اشاره می‌کند که هم چنین این مشکل از خاک، یک حوله یا تخت‌ خواب اشتراکی با کسی که این نوع قارچ را دارد و یا حتی از آغوش کشیدن توله‌ سگ به شما منتقل شود.

 

چه باید کرد؟

این مشکل احتمالا با یک کرم موضعی مثل clotrimazole یا terbinafine درمان خواهد شد. اما اگر یک منطقه وسیع تحت‌ تاثیر قرار گیرد و یا به سر شما سرایت کند – که “سر خوک” نام دارد – درمانگر شما ممکن است چیزهای دیگری را نیز تجویز کند. به عنوان یک رویکرد پیشگیرانه، شامپو ضد قارچی می‌تواند به جلوگیری از عفونت پوست سر کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: 
چرا وسایل ورزشی باشگاه‌های بدنسازی آلوده و ناقل بیماری هستند؟

عفونت پای ورزشکار

پای ورزشکار احتمالا شناخته شده‌ترین عفونتی است که می‌توانید در باشگاه پیدا کنید. این بیماری در واقع بر اثر همان عفونت قارچی کرم حلقه‌ایی به وجود آمده‌ است و فقط روی پاها و نوک پا قرار دارد که می‌تواند به ناخن پا منتقل شود. این مشکل با خارش همراه است که معمولا قرمز، ملتهب و پوسته پوسته است. این موضوع بسیار مسری است و هر زمان که پا برهنه هستید، در کفش‌‌های  رو باز یا جوراب‌‌های مرطوب دیده می‌شود.

چگونه از ابتلا به عفونت های پوستی در باشگاه جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بروز این مشکل، از پابرهنه رفتن در مناطق معمولی اجتناب کنید و پاهای‌تان را خشک نگه دارید. این قارچ در محیط‌‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند بنابراین به شستن و خشک کردن پاها بعد از ورزش، پوشیدن کفش در همه مناطق در سالن ورزشی اهمیت داده و اجازه دهید کفش‌‌های‌تان قبل از استفاده مجدد خشک شوند، کیف ورزشی‌تان را تمیز نگه دارید و هنگام دوش گرفتن از دمپایی مخصوص حمام استفاده کنید.

دمپایی‌های مخصوص حمام به اندازه کافی برای جلوگیری از مشکل پای ورزشکار کافی نیستند. به این دلیل که خود کفش می‌تواند گرم و مرطوب شود در نتیجه باعث ایجاد یک زمینه پرورش قارچ می‌شود. راه‌حل؟ در حمام آن‌‌ها را بپوشید اما بعد آن‌‌ها را با آب‌گرم و صابون بشویید.

 

م

چه باید کرد؟

اگر این مشکل برایتان پیش آمد، یک کرم ضد عفونی کافی است.  اگر این قارچ تا نوک پایتان پخش شود درمان آن سخت‌تر خواهد شد، پس بهتر است اقدامات پیشگیرانه را امتحان کنید.  اگر به ناخن‌‌های پای شما سرایت کرده باشد، قبل از این که لباس زیر و شلوار بپوشید، جوراب‌تان را به پا کنید تا جلوی این عفونت را بگیرید.

قارچ پوستی (کچلی چند رنگ)

این مشکل واقعا عفونی، مسری و یا خطرناک نیست، اما در شرایط عرق کرده بسیار رایج است. دکتر دونا، متخصص پوست در آستین تگزاس می‌گوید: این قارچ باعث ایجاد سفیدی می‌شود که لکه‌های روشنی را روی پوست ایجاد می‌کند و ممکن است ضمن ایجاد خارش، چند ماه طول بکشد. از آنجایی که این قارچ با عرق خود را نمایان می‌کند، در افرادی که در محیط‌های مرطوب هستند و یا افرادی که لباس‌های عرقی خود را آویزان می‌کنند، رایج است.

چه باید کرد؟

برای اینکه پوست‌تان از انواع قارچ در امان باشد، از پاک کننده پوست همراه با یک جز ضد میکروبی مانند روغن درخت چای و یا روی استفاده کنید. اما اگر شما قارچ پوست دارید به پیشنهاد متخصصان پوست می‌توانید از یک شامپو ضد شوره روی پوست‌تان استفاده کنید، چون این شامپوها حاوی مواد ضد قارچ سلنیوم سولفید و یا روی هستند.

عفونت‌‌های باکتریایی

استافیلوکوک اورئوس

این باکتری از رایج‌ترین باکتری‌‌ها در سالن‌های ورزشی است. بیشتر اوقات، باکتری‌‌ها از اهمیت بالایی برخوردار نیستند، اما گاهی اوقات این باکتری می‌توانند منجر به عفونت و چرک شوند، همچنین باکتری می‌تواند روی پوست شما باشد اما منجر به عفونت نشود. عفونت تنها زمانی ایجاد می‌شود که یک زخم باز در آن اطراف باشد و باکتری‌ها وارد آن شوند.

چگونه از ابتلا به عفونت های پوستی در باشگاه جلوگیری کنیم؟

این باکتری معمولا از طریق برقراری ارتباط با کسی که عفونت فعال دارد، به ویژه اگر زخم باز داشته باشد، منتقل می‌شود. اما شما می‌توانید آن را از طریق مت، حوله و یا تجهیزات با کسی که زخم باز دارد، بگیرید. بنابراین توصیه می‌کنیم که دست‌های‌تان را بشوید، از ضد عفونی‌ کننده بر پایه الکل استفاده کنید، تجهیزات را پاک کنید و زخم‌ها را با باند بپوشانید.

چه باید کرد؟

اگر جوش‌هایی را روی پوست‌تان می‌بینید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است درمان یک آنتی ‌بیوتیک خوراکی باشد، اگر چه بعضی اوقات یک پماد موضعی کافی است اگر این عفونت کوچک باشد.

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین

عامل این باکتری مانند مورد قبل است. همان طور که از نامشان پیداست، تفاوت‌شان در این است که این باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان عفونت باکتری قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دو عفونت معمولا باعث ایجاد تورم و جوش‌های دردناک با یک مرکز زرد یا سفید هستند.

بهترین کار برای کاهش خطر ابتلا به عفونت باکتری در باشگاه، شستن دست‌‌ها و سایر قسمت‌‌های بدن با آب و صابون پس از ورزش و پوشاندن زخم‌های باز است.

چه باید کرد؟

اگر به این نوع باکتری مبتلا شدید خود را ناراحت نکنید، چون آنتی بیوتیک‌های مشخصی برای درمان آن وجود دارند. اگر زخمی توجه شما را به خود جلب کرد به پزشک مراجعه کنید، چون گاهی اوقات ناحیه اطراف نیز دچار عفونت شده، متورم و حساس به لمس می‌‍شوند.

زرد زخم

زرد زخم نیز مانند دو مورد قبل است و عامل ایجادش مشابه آنهاست، یا از باکتری استرپتوکوک (strep) ایجاد می‌شود. باکتری strep مسری است و علاوه بر ایجاد گلو درد می‌تواند منجر به عفونت‌‌های پوستی سطحی و تاول‌‌ها شود.  زرد زخم به عنوان یک عفونت پوستی، اغلب پوسته “عسلی” دارد که روی آن بسته شده است.

این عفونت معمولا از طریق تماس مستقیم و یا استفاده مشترک از تجهیزات آلوده و مت‌ها منتقل می‌شود. می‌توانید با تمیز کردن تجهیزات با دستمال‌های ضد عفونی‌ کننده، ضدعفونی کننده‌های دست و استفاده از مت خودتان از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

چه باید کرد؟

اگر شما زخم‌های  قرمز و چرکی دارید با پزشک خود صحبت کنید تا آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

اگزما

همانطور که پیداست، عرق کردن بعد از ورزش ممکن است با تحت تاثیر قرار دادن غدد مو همراه باشد. این اگزما زمانی ایجاد می‌شود که یک باکتری به نام “pseudomonas aeruginosa”  رشد می‌کند. این باکتری در استخر‌های آب‌ گرم وجود دارد که باعث خارش پوست، قرمزی و تورم شده و معمولا ظرف چند روز از بین می‌رود.

چگونه از ابتلا به عفونت های پوستی در باشگاه جلوگیری کنیم؟

یک راه  برای جلوگیری از این عفونت، پریدن در وان داغ است. یا فقط باید بدن و لباس خود را بعد از آن بشویید. اگر می‌خواهید که به باشگاه رفتن ادامه دهید، می‌توانید با کارمند باشگاه چک کنید تا مطمئن شوید که میزان کلر و PH  دو بار در روز چک می‌شوند، زیرا بروز این عفونت در سطح مناسب ph غیر ممکن می شود.

 

چه باید کرد؟

شما معمولا می‌توانید از یک کرم هیدرو کورتیزون موضعی برای کنترل خارش استفاده کنید، اما گدس می‌گوید که با آنتی‌ بیوتیک‌‌ها قابل‌ کنترل است.

عفونت‌های ویروسی

تبخال

تبخال در باشگاه به شما منتقل نمی‌شود. بیماری تبخال وقتی ایجاد می‌شود که ویروس تبخال از طریق غشا مخاطی وارد بدن شود و باعث خارش پوست اطراف لب شود. از لحاظ تئوری این بیماری از سطوح کثیف ایجاد می‌شود ولی عملا این بیماری از تماس مستقیم پوست به پوست ایجاد می‌شود، کشتی گیرها، بازیکنان راگبی و یا افرادی که ورزش‌های پر جست‌وخیز انجام می دهند، در معرض این بیماری هستند.

اگرچه موارد نادری از انتقال احتمالی از طریق منابع آب آلوده، مانند یک فواره آب وجود دارد. بهترین راه برای جلوگیری از پخش این بیماری در باشگاه اجتناب از تماس با افرادی که زخم‌های باز دارند و همینطور اجتناب از بطری آب مشترک.

چه باید کرد؟

هیچ درمانی برای ویروس تبخال وجود ندارد، بنابراین درمان شامل جلوگیری از فعال شدن آن و شامل گرفتن قرص‌‌های ضد ویروسی است. محققین به دنبال درمان بالقوه یا واکسن برای آن بوده‌اند.

زگیل کف پا

وقتی در سالن ورزش هستید، کفش‌های‌تان را بپوشید، مگر اینکه در کلاس یوگا باشید. زگیل یکی دیگر از مسائلی است که قدم زدن با پای برهنه یا با کفش‌‌های روباز به وجود می‌آورد.

این زگیل در واقع نوعی عفونت ویروسی هستند که توسط ویروس پاپیلومای انسان (HPV) ایجاد می‌شود و یک عفونت قارچی نیست (مانند پای ورزشکار). این ویروس به پوست کف پا، معمولا در قسمتی که وزن روی آن است، حمله می کند. معمولاً آن‌ها شبیه پینه ضخیم هستند اما تفاوت بین این دو این است که زگیل کف پا تمایل دارد نقطه‌های سیاه کوچکی داشته باشد در حالی که پینه اینگونه نیست.

چه باید کرد؟

خوشبختانه، بسیاری از زگیل‌‌های کف پا به تنهایی از بین می‌روند. اما چون آن‌‌ها به سمت داخل رشد می‌کنند، می‌توانند آسیب‌زا باشند. چندین گزینه درمانی وجود دارد که تخریب شیمیایی با محلول لایه برداری، انجماد یا بریدن از جمله آنها هستند.